Leerlijn Onderwijs - Cursussen

Thema's

Bekijk hieronder ons aanbod speciaal voor onderwijsprofessionals in het (speciaal) basisonderwijs. 

Kindermishandeling

In dit thema bespreken we je zorgen op het gebied van mogelijke onveiligheid. Valt het je op dat een leerling vaak te laat komt? Is het kind onverzorgd gekleed of laat het opvallend gedrag zien dat je niet meteen kunt plaatsen? Dan is het belangrijk dat je op gestructureerde wijze je zorgen in kaart brengt, zodat er kan worden gekeken of je zorgen terecht zijn. Je leert wat jouw verantwoordelijkheden zijn als leerkracht in het onderwijs en we bespreken de 5 stappen van de Meldcode Kindermishandeling. Je leert welke vormen van kindermishandeling er zijn en hoe je hierover in gesprek gaat met collega's, met ouders en met eventuele andere instanties.

Teruggetrokken gedrag

In dit thema focussen we ons op timide, teruggetrokken gedrag. De kinderen in de klas die juist niet opvallen, en weinig aandacht vragen. Je leert wat er ten grondslag kan liggen aan teruggetrokken gedrag en waarom het belangrijk is om daar als leerkracht aandacht voor te hebben. We behandelen van een stille teruggetrokken leerling van jou nodig heeft als leerkracht om zich zowel op cognitief als sociaal en emotioneel gebied goed te kunnen ontwikkelen. Met praktische tips en adviezen helpen we jou op gestructureerde wijze om met zelfvertrouwen voor de klas te staan en leerlingen die teruggetrokken gedrag vertonen goed te begeleiden. 

Emotionele problemen

In dit thema bespreken we boos, verdrietig en opstandig gedrag in de klas. Je leert wat er ten grondslag ligt aan emotionele problemen en hoe deze problemen tot uiting kunnen komen in verschillende gedragingen in de klas. We bespreken wat de leerling van jou nodig heeft om zich zowel cognitief als sociaal en emotioneel goed te kunnen ontwikkelen. Je krijgt praktische tips en adviezen op gestructureerde wijze aangereikt, zodat jij met zelfvertrouwen voor de klas kunt staan en kinderen met emotionele problemen kunt begeleiden.

Druk gedrag en hyperactief gedrag

In dit thema bespreken we druk, hyper-actief gedrag en problemen met de aandacht en concentratie. We focussen niet op een label, maar op de oorzaken van het drukke gedrag, waardoor de leerling niet goed tot leren komt. Je leert wat druk gedrag eigenlijk betekent en we bespreken wat de leerling van jou nodig heeft om zich zowel cognitief als sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. We helpen je om dit gedrag (en vooral deze leerling) beter te begrijpen. Doordat je op gestructureerde wijze tips en adviezen krijgt, voel je je zelfverzekerder in je omgang met drukke kinderen in de klas.